VFU, dag 17, Tisdag

Det har varit en solig och fin dag som har viskat om att våren är på väg. A tog upp och pratade i samlingen om snö och vatten igen. Det var kul att se att barnen hade snappat upp mycket kunskap under mina gruppövningar och att de är så intresserade. Projektet byggdes vidare eftersom vi ska köra ett miljötema nästa vecka som fokuseras på vattnet och på vattnets kretslopp. Barnen kikade igen på snön i luppar ute och tog med sig en butt med snö in. När skoldagen var slut hade den inte hunnit smälta. Barnen ville också ställa ut en butt med vatten utomhus och var övertygade om att det skulle frysa. Några trodde inte att det skulle hinna frysa på en dag. Det var nog en bra gissning eftersom det var så varmt ute idag, så skulle det nog ta många timmar. Men under natten kanske det har frusit. De ville även testa att ställa en butt med vatten i frysen och trodde den skulle frysa snabbare. Roligt att A bygger vidare på det jag tagit upp och att barnen är intresserade och att de börjar göra förutsägelser och gissningar om vad som kommer hända.

Imorgon ska vi se en film tillsammans med ettan som handlar om vattnets kretslopp. På torsdag ska jag i hela gruppen få visa några experiment och leda barnen med frågor och diskussion. Det ska bli spännande och känns som lite av ett test för mig, att se hur bra jag klarar av det. Jag känner mig lite nervös redan, men känns kul också att få testa. Det känns som att jag känner barnen bra nu och att de vet var de har mig. Hoppas de kommer lyssna på mig i helgrupp också. Att visa experiment med vatten – varmt och kallt och att släppa isbitar i vatten är nog ganska spännande också och jag tror de kommer vara fokuserade och nyfikna då. Gäller bara för mig att förbereda mig med bra produktiva frågor som leda till bra svar. Jag tänker mig att jag ska be dem föreslå och gissa vad som kommer hända och varför de tror att det ska hända så osv. Sen efteråt att vi kan leda in det på vattnets avdunstning och smältning – vattnets kretslopp…


Vattenkanon

”Vattenmoln som faller ner som regn och snö som smälter ner,
o rinner i snabba bäckar som porlar,
glider fram i älv och flod,
vilar i en blank sjö eller gungar ut i havet,
solen värmer hav och sjöar,
luften stiger upp mot himlen som bildar vattenmoln…”


Kommentarer
Postat av: mammagogen

Härligt att du uppdaterat!!!

Hinner inte, just nu i alla fall, att kommentera. Men du ska veta att det är inspirerande att läsa.

2011-03-18 @ 08:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0