Utomhuspedagogik

Idag har vi haft en förmiddag vid Naturskolan och fått lära oss och testa på några utomhuspedagogiska idéer. Det var roligt och inspirerande. Vi fick börja med att känna i påse på en okänd natur-sak och sen skulle vi alla hitta exakt en sån under en kort promenad. Jag var säker på att det var en maskros jag kände i påsen, men hade fel. Det var faktiskt en överblommad tussilago visade det sig. Nästa övnning vi fick göra var att stå upp, blunda och räkna våra andetag - riktigt avslappande. Efter varje delmoment vi gjorde fick vi reflektera över vad vi tränande på och hur man kunde gör enklare eller svårare eller olika varianter med små barn. Vi fick även testa att blunda och räkna hur många olika fågelljud vi hörde, verkligen svårt att urskilja ljuden från varandra, men en bra enkel övning. En annan rolig samarbetsövning vi fick göra var att bli kompis med ett träd. I två och två turades vi om att ledsaga/vara blind. Ledsagaren fick leda den blinda till ett träd och den blinde fick krama och känna och bekanta sig med trädet. Sen blev man ledd tillbaka och fick öppna ögonen och sen fick man hitta sitt träd med öppna ögon. Det var bra ur många aspekter - känna på träd, träna på att lita på varandra, träna uppmärksamhet osv.

Vi lekte några lekar med siffror och gjorde även en ormstafett som vi tyckte var kul. Huggormen känns igen genom sina sick-sack-ränder på ryggen och då stod vi på två led med lagom avstånd mellan varje. Den längst bak sick-sackade mellan lagkompisarna fram till längst fram och skrek HUGG, då fick nästa springa osv. Snoken däremot är ofarlig och känns igen genom sina gula fläckar på sidan av huvudet, då fick man hålla händerna som gula fläckar och springa rakt förbi ledet, när man var längst fram skrek man SNOK. Vi gjorde även ett spindelnät mellan 4 träd och fick testa på att vara spindel i nätet och vara fluga som fastnade i nätet. Det är verkligen så himla mycket nyttigare att testa på saker i verkligheten och lära sig saker på plats i naturen.

RSS 2.0