VFU, dag 14, Torsdag

Skapande ute i snön hela dagen, har hunnit med resten av klassen, i tre grupper. Dagen har varit mycket rolig och intensiv. Det är väldigt glädjefyllt att jobba med skapande, roligt att alla blir inspirerade till någonting. De blir kreativa och dras med i skapandet, även om de från början inte tror att det går att göra något som ser ut som något. Några av barnen hade svårt att tro att det skulle kunna bli något och de flesta hade inte egna idéer. Jag var själv väldigt aktiv och hjälpte till att skulptera och bygga och klappa på snö. Jag kom också med förslag på vad det kunde se ut som, vad det kunde bli. I några fall nappade de och utvecklade eller kom på egna nya idéer som var bättre. Till skillnad från första gången så blev det att alla barn samarbetade med ett större bygge. Det berodde på att vi hamnade nära en stor upplogad hög och barnen såg snökockorna som användbara att bygga med, vilket resulterade i ganska stora skulpturer. Vilket i sig var både mer passande för dagens snö, som i princip höll på att smälta och som var roligare att samarbeta kring. En av grupperna består av individer med mycket starka viljor, vilket jag tycker är ett smart drag eftersom de behöver träna på att kompromissa allihop i den gruppen. Det är genomtänkt att sätta alla barn som gärna tar en ledarroll och vill bestämma i en grupp eftersom de behöver träna på att stå tillbaka. Dessutom får barn i andra grupper mer chans att ta för sig och prata och bestämma.

Det varierade lite mellan grupperna hur länge de orkade hålla på. Det tror jag kan ha berott både på hur blöta deras kläder var, hur roligt de hade och säkert berodde det på mig också. Jag funderar på om jag agerade olika i olika grupper…(?) Kanske kan skillnaden i så fall ha varit att när barnen tappade intresset fortare, att de inte blev tillräckligt involverade i det stora byggprojektet, utan hamnade lite på sidan om med en egen idé som inte fick lika mycket respons.

Grisen med vattenkoppor


Fågeln med fågelbo och frågelägg framför


Vulkanen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0