VFU, dag 13, Onsdag

Idag blev Olweus-teamet på förmiddagen inställt. Det skulle ha varit samarbete mellan tvärgrupper från hela skolan, men ingen hade tagit på sig att planera något, så det blev inget. Istället blev det storsång, alla barn i skolan sjöng tillsammans i matsalen, vilket blev rätt så trevligt. Trulle är ett litet troll som kommer i en guldig låda med olika påhitt och uppgifter. Det blir som en liten teater när Trulle kommer. Barnen blir väldigt nyfikna och fokuserade. Förra gången hade Trulle problem med sina djur i skogen, de har ju så dåligt med mat på vintern. Han ville ha barnens hjälp att mata älgen, rådjuret och haren. Men haren är ju liten så den fick bara en apelsin, men rådjuret är större så den vill ha dubbelt så många som haren, alltså två, och älgen är ännu större så den vill ha dubbelt så många som rådjuret, alltså fyra. Osv. Ett väldigt bra sätt att introducera begrepp som hälften och dubbelt. Det är sådana knep och idéer jag vill lära mig. Jag har själv så otroligt svårt för praktisk matte, vilket är väldigt konstigt med tanke på att jag läst universitetsmatte ett år. Min insikt är ju att jag alltid har varit bra på att flytta siffror, men aldrig riktigt har förstått varför jag gör det eller logiken bakom praktiska tal.

Idag hade Trulle packat en liten ryggsäck. Han skulle gå på utflykt och hade med sig en liten macka, en apelsin och en flaska med saft. Tre saker. Nu skulle barnen få låtsas att de skulle gå på utflykt. De skulle rita alla saker de ville ha med sig i ryggsäcken på utflykten och sen skriva hur många saker de hade. Jag blir så inspirerad av A:s ofta ganska enkla knep, men ändå för mig helt nya, att få in lärandet i roliga påhitt och kombinera saker barnen lätt relaterar till att bli lärandesituationer. En annan sådan grej är att vid fruktstunden varje dag repetera delar av hel. De får själva säga hur många delar de vill ha sin frukt i, och A ber dem berätta hur hon ska skära för att det ska bli så många delar. Nu har de kommit så långt att de har fått se hur man skriver en halv på mattespråket (som ett bråktal alltså). En halv, en fjärdedel, en åttondel osv. De är så uppmärksamma och läraktiga barnen, det är så roligt att se hur mycket de kan. Framförallt att utnyttja vardagssituationerna som uppstår. Jag menar det är så mycket fostran och lära sig att vara en bra kompis, rättvisa och att vänta på sin tur. Det är mycket sådant med små barn, jag tycker det är roligt, viktigt och riktigt att det ingår. Som lärare tänker inte jag mig att jag är en person som enbart ska lära ut kunskaper, mycket kunskaper kommer med resten av det man gör. Så mycket kommer automatiskt, särskilt när man lär sig att använda sådana knep i vardagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0