VFU, dag 12, Tisdag

Idag har jag hunnit med sista gruppens första NV-pass och första gruppens skapande-uppgift. Sista NV-passet gick väldigt bra. Det var två stycken borta, så de var bara tre stycken. Inbördes är de lite busiga och pratiga, men de tog sig an uppgiften jag gav dem med entusiasm. Det kändes från igår som jag hade hittat ett koncept som fungerade. Jag hade mitt upplägg och körde ungefär efter det. Jag använde samma frågor som igår när barnen undersökte snön, både ute i luppar och inne på olika sätt. Men jag kände att jag blev ännu bättre på att fråga vid rätt tillfällen och att lyssna på barnens idéer och tankar. Det var upptaget i lilla rummet som jag kunnat utnyttja med de två senaste grupperna. Men trots de öppna ytorna och en hel del störningsmoment utifrån så klarade den här gruppen att fokusera och sitta samlade runt bordet.


Bilduppgiften jag gav barnen var att skapa något tredimensionellt i snö och måla det. Inspirationen fick jag när jag såg barnen undersöka snön i den naturvetenskapliga uppgiften. De tyckte det var kul att bygga och forma snön i händerna och med burkarna inne, fast det inte var det vi skulle göra just då. Jag fick då idén att forma snön ute och bygga något och sen måla det med vattenfärger.  Jag gav dem ganska fria tyglar att göra som de ville, det som verkade roligt. Att bygga varsin grej eller att göra något större ihop. Första gruppen blev fyra barn. De hade väldigt roligt allihop. Alla blev kreativa och vågade testa, samarbetade i olika konstellationer och gjorde efter sin egen förmåga. De uppmuntrade och berömde också varandra, vilket var roligt att höra. När de inte riktigt kom igång först, så började jag bygga lite med snön. Det blev en igelkott, de andra blev inspirerade och fick egna idéer. Ett av barnen som är ett år yngre och inte har det så lätt för sig, han hade inga idéer att bygga något eget. Jag tyckte inte han behövde det utan vi målade tillsammans på igelkotten. Vi utvecklade sen till att bygga en orm bredvid som två av barnen hjälptes åt att måla. Det blev ett fint slott, med tinnar och torn också. Och en snölykta med bollar i olika färger. Det som var svårt med att måla på snö var att penseln blev kall fort och då fastnade små snöklumpar på, sen tog färgen slut väldigt fort. Man behövde mycket vatten och mycket färg på penseln. Jag ska komma ihåg att ta med mer än en vattenhink ut nästa gång. Det blir nog roligare om man slipper springa och hämta mer hela tiden.





Kommentarer
Postat av: Hedvig

Skitsnygg blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-05-07 @ 18:46:33
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0