VFU, dag 11, Måndag

Idag gjorde jag mitt första NV-pass med tredje gruppen. Jag hade förberett mig genom att punkta ner några frågor som kunde vara produktiva och leda vidare till att barnen tittade mer noggrant och på olika sätt undersökte snön. Alla i gruppen var intresserade och tyckte det var roligt. Den här gruppen tog för sig mer än den förra. De kom flera gånger med egna förslag på vad vi kunde undersöka, utifrån materialet som låg på bordet. Pojkarna i gruppen tog för sig mest, både på bra och på mindre bra sätt. De kom med många bra förslag på hur vi kunde mäta, väga osv. De gjorde också vältalande skisser över vad vi gjort med snön i framställandet av den gemensamma planschen. De blev arga på varandra och använde arga röster när de inte fick sin vilja fram.

Mina frågor ledde till flera bra observationer. Jag gjorde som förra gången, att jag skrev upp de ord som barnen kom på direkt på planschen, under tiden de undersökte snön. Sen fick de själva rita och skriva när vi plockat undan och torkat av bordet. Frågor jag använde var: Hur ser snön ut? Hur såg den ut när vi tittade nära? Hur smakar snön? Hur luktar snön? Hur låter snön? Hur känns snön? Vad händer om man håller snö i handen? Första orden som kommer är vit och kall, men frågar jag vidare kommer det fler bra ord, som att snö knarrar och att den såg ut som kristaller, att den luktar som vatten och att den smälter och blir is när man håller den i handen. Jag försökte också prova lite likhets- och olikhetsfrågor som: vad skiljer snö och vatten åt? På vilka sätt liknar de varandra? Frågorna gav faktiskt bättre fokus och det märktes att barnen tittade efter en gång till och sen satte de sina egna ord på sin upplevelse. De här barnen lade också märke till att det blev mycket mindre vatten kvar än vi haft av snön. De kom också med förslag på att vi skulle sätta in vattnet i frysen och se om det blev till is. Jag tyckte det var roligt att jag hade väckt deras upptäckarlust och att de själva kom med förslag på nya saker att testa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0