VFU, dag 4, Onsdag

Der var riktigt lite barn idag, så stundtals kändes det långtråkigt. De flesta barnen lekte bra eller satt och pysslade eller pratade med varandra. Man kände sig ganska överflödig som vuxen. (En kille sa "vi har ju inget att göra, inga barn att säga till" hah, ungefär som att man jobbar där för att skälla på barnen, konstig inställning till läraryrket!) 

Ett litet projekt körde jag i alla fall på fm. Gjorde lite målningsuppgifter med de barn som hade lust.

Fotade lite idag också, för att dokumentera.


Något som förvånade mig var att 7åringarna inte förstod min instruktion med att göra penseldragen vågräta. Fast jag sa det flera gånger, visade själv på en egen bild och visade i luften att de skulle måla fram och tillbaka längs med pappret, så gjorde de iaf lite hur som helst...
Sen hade de dåligt självförtroende stundtals och tyckte inte att de kunde själva. Men jag fortsatte peppa dem, visade på min bild hur de skulle göra och slutligen såg de ut att känna sig mycket stolta över sina egna resultat. De hade dessutom väldigt roligt under tiden. En av dem blev hysteriskt kreativ och började blanda färger och upptäckte att det blev rosa av vitt och rött och grått av vitt och svart. Hon upptäckte det eftersom hon ville göra grå rök från ett av husen på sin siluettbild och inte hade någon grå färgpuck. Jag tipsade henne om att prova att blanda färger och vips var det jättespännande att se. Kanske skulle jag ha nappat mer på hennes glöd där? Och hittat på nån fortsättningsuppgift? Gett henne ett nytt papper att måla de blandade färgerna på...?

Bilder gjorda av 7åring

Hon som gjorde den här siluettbilden trodde att hon absolut inte kunde klippa en siluett. När hon fick använda min som inspiration, så gick det ju lysande!

Här med


Vad ska jag säga mer för smart? Jag funderar på den här biten med städning och så efter skapande-projekt. Man vill ju inte bromsa barnens liksom engagemang för att säga att de måste städa undan efter sig (om det är tidsbrist). Och idag tröttnade de helt när de hade målat färdigt. "Vi ooorkar inte städa mer" sa de bara. Då tyckte jag, okej, skit samma, jag kan fixa det. Vad tycker ni, ska man tvinga dom att städa efter sig varje gång?

Kommentarer
Postat av: mammagogen

Vilka fina bilder det blev!!!



Och det där med att trolla med färgerna och göra en färg man inte har är jättespännande. Jag brukar ibland göra en stor sak av "att hur många färger har jag här" och sätta fram en röd och en blå puck. Och så pratar vi om att det är två färger och att de heter röd och blå. Det är inte säkert att barnen vet. Och så "hokus-pokus" så blandar jag en lila. "Titta! Det fanns en till!" "Tror ni vi kan trolla fram en till?" Och så får vi en blåröd och rödblå. Och så långt skulle ju kunna räcka med förskolebarn. Men hur går man vidare med större barn? Kan man intressera dem för att blanda ett visst antal droppar? Vad blir det om man tar 3 röda och en blå? 10 röda och 1 blå?

Och om det blir oändligt många färgprover, kanske man kan sortera dem. Vilka ska vara i den röda högen och vilka ska vara i den blå? Finns det någon färgblandning som vare sig är röd eller blå? Om de är med så långt, så kan man nog släppa dem att experimentera hej vilt. Och kul om man kan få dem att lägga utklippta bitar så det går från rött till blått nästan omärkligt. Kan du inte prova om du kan få dem till det? Jag brukar markera att här borta ska det rödaste vara och här borta ska det blåaste vara, sen lägger man två färgprover bredvid varandra och funderar på vilken som är blåast och vilken som är rödast. På det sättet tror jag barnen kan börja lära sig att se att det finns många röda kulörer och många blå.Hmmm, det där ska jag nog själv göra med treorna...



Och städa? Ja, de måste ju lära sig att ta ansvar, men städa det kan de inte. Något ska de ordna med innan de går tycker jag. Och jag har alltid jättesvårt att bryta skapandet och tvinga dem städa. Jag städar oftast själv. Kanske viktigare att visa kamrater och verktyg och material hänsyn

och respekt? För att inte tala om "konstverket" man gjort.

2011-02-24 @ 00:05:11
Postat av: Lone

åh vad glad och inspirerad jag blir av din respons! även om ingen är lika nördig som vi två, så är det i alla fall ett forum för dig och mig att utbyta tankar :) tack mamma, du är bästa pedagogen! (och mamman såklart!)

2011-02-24 @ 11:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0