VFU, dag 3, Tisdag

Idag har vi haft en utflykt på förmiddagen. Var vid isbanan och åkte skridskor med alla barnen. Alla vuxna åkte också skridskor, vilket var kul, eftersom jag tror det gör det roligare för barnen. Förutom att de kan få peppning och tips av oss vuxna, kan de också lära sig inse att alla är olika duktiga. Man tävlar inte mot någon när man åker, man åker för att det är kul och kan leka och prata och umgås tillsammans. Som väntat fick några ont i fötterna (kommer ihåg när man var liten, blev alltid kallt och trångt i skridskorna på sådana där utflykter), men det fanns massa roliga snödrivor omkring att leka i, i vanliga sköna skor.

A och jag hann sitta och prata länge. Jag tycker det var ett givande samtal, vi kom in på massa olika ämnen och diskussioner. Jag känner mig inte dum som frågar massa frågor. Jag vill ju veta hur hon ser på massa saker och sen kunna bilda mig en egen uppfattning. Vi planerade in när jag ska göra mina lektionspass med eleverna. Vi bestämde att de skulle få arbeta i sina arbetsgrupper om fem och fem (fyra grupper). Jag kommer ta en grupp i taget och under första passet göra liknande upplägg med alla grupperna. Det kan nog vara väldigt kul och lärorikt att prova med smågrupper till att börja med och att ha samma upplägg med flera olika grupper – det kan nog bli väldigt olika resultat. Tanken är att vi ska prata om vintern och snön, och sedan har jag lite olika planer och idéer på hur det kan utvecklas. Jag kommer inkludera både naturvetenskapliga undersökningar och skapandet. Berättar mer om min planering en annan dag. Är så himla trött efter att ha sovit så lite inatt och näsan är helt igentäppt så jag knappt kan prata och andas.


Kommentarer
Postat av: mammagogen

Det är jättespännande att göra samma med olika grupper under samma tidsperiod. Man lär sig ofantligt mkt. Det känns som en otrolig skillnad mellan lektion ett för första gruppen och lektion ett med sista gruppen.

2011-02-22 @ 22:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0